lørdag 9. juni 2012

Body med mønster: Voss

Jeg er veldig glad i mønsteret i "Vossakoften". Det er et gammelt tradisjonsmønster som har sitt opphav fra bygden Voss. Her er en barnevariant. Bildet har jeg lånt fra Google.
Dalegarn har sin fabrikk på Dale som ligger under en times kjøring fra Voss. De har gitt ut et oppskriftshefte som heter "Baby klassisk" og det var nettopp der jeg kom over mønsteret til denne flotte bodyen. Den har raglanermer som jeg er storfan av, både på strikke og syprodukter. Det "rare" med denne bodyen er at den strikkes ovenfra og ned (mot vanlig nedenfra og opp). Den var enkel å strikke og oppskriften var lett å følge. Det kunne godt stått i oppskiften av mønsteret ikke skulle stemme under ermene, synes jeg. Det hadd spart meg litt hodebry. MEN på Strikkesida på Facebook får man kjapt hjelp. Takk igjen for raske og gode svar!

Bodyen er strikket i Dale Babyull da jeg liker å bruke det garnet som står i oppskriften, men jeg er sikker på at den hadde blitt fin i andre typer babyull også. Pinne 2, strømpepinner og en rundpinne 2,5 40 cm trenger du for å lage denne.

 Fremme. Den mangler knapper enda, men det er det vel ingen som merker? Jeg skal sy i trykknapper som uansett ikke kan sees utenpå.
 Detaljbilde av mønsterborden
 Bak. Knepping i ryggen.

7 kommentarer:

  1. Så nydelig body da. Er flott med disse klassiske mønstrene på barneklær :)

    SvarSlett
  2. Denne har jeg også strikket for en tid tilbake! Elsker den! Og så var det spennende å begynne ovenfra! :)

    SvarSlett
  3. I en Sving: Ja, jeg synes også de er knallflotte! Tenker på å lage et sett med genser i dette mønsteret og bukse til.

    Ekte heimelaga: Ja, det var en artig måte å strikke på =)

    Takk for fine kommentarer begge to. Skal ta meg en tur innom sidene deres å kikke =)

    SvarSlett
  4. Du har ikke oppskrift på en ensfarget body, er så vanskelig å finne,hadde så lyst å strikke en helt enkel en.

    SvarSlett
  5. Denne bodyen kan jo lett strikkes ensfarget. Alternativt vil jeg foreslå "Fuglemammas Omslagsbody" som du finner mønster på i boken "Myk Start". Det står der at den skal strikkes i nøstebarnull, men jeg har prøvd med vanlig babyull (sparkjøp) med godt resultat. Lykke til! =)

    SvarSlett