lørdag 24. mars 2012

Fuglemammas omslagsbody

I boken "Myk Start" av May B. Langhelle finnes det mange oppskrifter på nydelige plagg til babyer. Oppskriftene er forholdsvis enkle og kan gjennomføres selv om man er nybegynner. Første gang jeg kikket gjennom denne boken falt jeg pladask for "Fuglemammas Omslagsbody". Den så helt fantastisk deilig ut. Sart hvit tråd og det naturlige uttrykket ble forsterket med knapper i tre. I boken anbefales det å bruket garnet til Nøstebarn. Jeg har brukt garnet til Sparkjøp med glimrende resultat. Fordelen med Sparkjøp sin babyull verus Nøstebarn sin er at Sparkjøp sin tåler vaskemaskin. Nøstebarn anbefaler håndvask til sine plagg.


Bodyen var lett å strikke og det gikk fort på frem. Kun overlappingen i skrittet strikkes på pinne 2,5. Resten av bodyen strikkes på pinne 3. Dette gjør at den føles "luftig" og god. Man begynner nedest bak på bodyen og strikker opp til nakken videre over skuldrene. Hver fremside strikkes videre for seg fra skuldrene. Egentlig skulle man strikke armene frem og tilbake og så sy ermesøm og sidesøm til slutt. Jeg synes det er litt kjedelig å sy sammen på slutten, så jeg strikket ermene rundt og rundt slik at jeg kun hadde sidesømmene å sy igjen til slutt. Det gikk knirkefritt. Jeg har ingen gravide venninner for øyeblikket (så vidt jeg vet) og heller ikke noen med så små babyer. Dermed har ikke denne bodyen noen eier enda, men det fine med strikkeplagg er at de står seg. Plutselig dukker det opp noen.
 Trykknapper i bodyens høyre side og i skrittet.
  Knapper i tre forsterker det "naturlige" uttrykket på bodyen.
Søt mus pryder knappene.
 Matchende sokker laget av garnet som ble til overs
Et fint sett til en liten baby.
Størrelse 0-3 mnd.

6 kommentarer:

  1. Så nydelig farge du har valgt, og søte knapper. Den ble virkelig fin, heldige den babyen og mammaen som får denne en dag.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for det! Veldig kjekt at du tok turen innom bloggen min. Jeg er veldig fornøyd med fargen selv. Greit å strikke kjønnsnøytralt når man ikke har en mottaker i tankene =)

    SvarSlett
  3. Kjære deg! Du må hjelpe meg. Jeg er bitt av stikkebasillen, og tenkte jeg skulle strikke den samme bodyen som du har laget her. Men problemet er at etter jeg har strikket de åtte første pinnene med rilleskrikk og skal begynne på vrangbord strikk så begynner jeg alle pinner sånn " 2 rette, øke med 1, 2 vrange, 2 rette.. osv.. Og slutter pinnen alltid med 2 rette uansett.. Når jeg gjør dette på alle pinnene så blir mønsteret rutete? :o Hvorfor i alledager gjør det det? Må jeg begynne med rette på den ene siden og vrange på den andre? :s :(

    SvarSlett
  4. Hei! Hver gang du har strikket to rette og økt èn, så må du se hvordan maskene i forrige runde er. Du kan ikke alltid begynne med to vrange eller to rette når du har økt. Du må se på maskene på venstre pinne om de er rett eller vrang og strikke de på denne runden like (rett/vrang) som forrige runde. Noen ganger blir det kanskje bare èn rett eller vrang før du fortsetter med to rett - to vrang resten av runden.

    Gav dette mening? Det er ikke så lett å forklare strikking skriftlig synes jeg. Håper det er til hjelp! Send meg gjerne link dersom du legger ut bilde et sted når den er ferdig!

    SvarSlett
  5. Hei :) jeg skal til å sy den sammen nå men jeg skjønner ikke helt hvordan. Den siden som blir innerst mot magen, sys den sammen i begge sider eller blir den bare liggende løs på den ene siden?

    SvarSlett
  6. Hei Johanne! Den siden som blir innerst mot magen syr du kun fast i ene siden. På den andre siden har jeg sydd i to trykknapper for å feste den til det andre fremstykket, dermed unngår du at den glir. Syr du den fast i begge sider må man jo tre den over bayens hode og da blir litt av poenget med en omslagsbody vekke for min del. Skjønte du hva jeg mente?

    SvarSlett