torsdag 4. oktober 2012

Oslo-Anorakk

Jeg følger med på Pickles sin blogg/nettside. Det er flere flinke damer som lager oppskrifter til barn og voksne med eget garn som de selger via nettbutikken sin. En av deres (mange) store suksesser er Oslo Anorakken. Dersom du er medlem av Strikkesida på Facebook kan du ikke unngått å ha fått det med deg. Jeg liker helst å bruke garnet som står i oppskriften på de fleste prosjektene mine. Det blir litt dyrere, men da stemmer alltid størrelsen og beregnet garnmengde. I tillegg får jeg erfaring med mange ulike garntyper.

Garnet som Oslo Anorakken skal strikkes i heter "Albuelita Tjukk Merino". Et garn som er så mykt at man må ta på det for å skjønne. Helt utrolig deilig!

Da jeg startet på denne var iveren stor og etter 4 dager var det kun noen runder på hetten igjen før den var ferdig. Det var imidlertidig sent på kveld og jeg gikk å la meg med genseren igjen på bordet i stuen. Tilfeldighetene ville ha det til at det var akkurat denne natten døren til stuen ikke ble lukket igjen. Morgenen etter slapp jeg kattene inn som vanlig og gikk å la meg igjen (hadde ferie). Jeg våknet av et rabalder i stuen og ante det verste. Lego, vår 2 år gamle Hellig Birma, har en stor forkjærlighet for ull. Som de hadde kost seg! Nøstet hadde vært frem og tilbake under stuebordet mange ganger og genseren lå rett utenfor døren til boden der de har maten sin. Der står nemlig vannskålen og av en eller annen grunn skal alt de "fanger" oppi den, det være seg museleker, baller, kvitteringer og nå: genseren. Den hadde heldigvis ikke kommet oppi vannskålen, men ettersom det var hull nederst på begge ermer og bolen og den var dekket av mer kattehår enn synderne selv var det ikke annet å gjøre enn å rekke opp. Alt. Jeg stikket den som sagt på 4 dager, første gangen. Andre gangen? 5 uker. Gnisten var vekk.

Men den ble da ferdig. Og det har den i grunn vært lenge, men den manglet knapper. I går kveld kom de endelig på plass og dermed er den klar for bloggen:


De vakre perlemorknappene kommer ikke til sin rett på blidene, De har et nydelig fargespill som passer perfekt til den dype blåfargen. Denne skal Lille Blå i magen få. Den burde være passelig til neste høst og utover vinteren, størrelse 6-12 mnd.

Dere er herved advart: Det blir mye blått fremover! Mageboeren er nemlig en gutt.

9 kommentarer:

  1. Flott anorakk:) Har ikke strikket denne selv, men den ble skikkelig fin i disse fargene:) Artig med babystrikk, skal nok følge med her fremover!

    SvarSlett
  2. Takk for det=) Ja, jeg ble veldig fonøyd med fargene. Jeg kjøpte et ferdig "kit" fra Pickles. Synes kit'ene deres er veldig ok. Bare å følge med! Mer er på vei.

    SvarSlett
  3. hei! hvor er garnet kjøpt og oppskriften

    SvarSlett
  4. Både garnet og oppskriften er kjøpt på nett hos Pickles. Link ligger i innlegget.

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Hei Magnhild. Nydelig fargevalg på Oslo-anorakken. Selv har jeg strikket den i grønn og brun, og elsker den! Har lyst til å strikke en til. Jeg plundret litt under armene, da jeg skulle sette alt på EN pinne. Det ble liksom så trangt... Jo, også har jeg jo også strikket hoppedressen :-) Det var jo slik jeg opprinnelig kom inn på bloggen din og endte opp med å bestille OnePiece til sønnen min. Gleder meg VELDIG til å se den!

    Du er hjertelig velkommen til å ta en kikk på bloggen min.

    Lykke til videre med den lille i magen!

    SvarSlett
  7. Hei Tanja! Ja, jeg ble også veldig fornøyd med fargene på den. Garn til en grønnmelert og brun ligger i kurven min. Klarte ikke å bestemme meg, så jeg tok begge ;)

    Dressen skal sendes i ettermiddag, så om ikke lenge har du den i postkassen. Var en tur innom bloggen din. Så utrolig mye fint du lager! Ser vi har litt samme smak i strikk og strikkeprosjekter. Legger deg til i "Mine anbefalinger" til høyre på siden her, så kan jeg følge med deg videre.

    SvarSlett
  8. Hei, får jeg spørre hvilket fargekit du brukte? Klarer ikke helt se det på siden deres.

    SvarSlett
  9. Det fargekit'et jeg bestilte heter "Sogn". Pickles sitt fargeutvalg endes ofte, så de har ikke det samme kit'et lenger. Av de som de har nå er "Bolteløkka" eller "Vindern" de som ligner mest. Tror den blåmelerte er den samme i begge kit'ene som den jeg har brukt.

    Osloanorakk kit: http://shop.pickles.no/no/produkter/garnkits/barn/oslo-anorakk-kit/

    Dersom du kjøper garn "løst" og ikke i "kit", så tror jeg det var denne blå'en jeg hadde: http://shop.pickles.no/no/produkter/garn/abuelita-tjukk-merino/abuelita-tjukk-merino-kornblomst.html

    Håper du finner frem =) Lykke til!

    SvarSlett